Ik merk dat veel vrouwelijke leiders botsen op het idee van topleiderschap als een topleider die eenzaam aan de top staat. Dat ze dat niet willen, niet wensen.

Weg met de driehoek

Maar wat als topleiderschap niet gespiegeld wordt door het klassieke driehoekmodel van een leider aan de top en de rest daaronder? Wat als echt topleiderschap belichaamt wordt door het cirkelmodel waarbij meerdere topleiders samen rond de tafel gaan zitten?

Omarm het idee van de cirkel

Wat als topleiderschap betekent dat je met gelijkgestemden aan de tafel gaat zitten, jouw mening mag geven, gehoord mag worden en mee mag beslissen? Elke topleider met zijn of haar eigen talenten, gaven en leiderschap. Samenwerkend aan een gezamenlijk doel, een gezamenlijke missie en visie, op een gezamenlijke basis van waarden en normen. Hoe voelt dat dan? Resoneert dat wel?

Dat is leiderschap vanuit een ‘wij’ insteek.

Vanuit samenwerking en medewerking. Dat is leiderschap vanuit een vrouwelijke, feminine energie. Dat is helemaal niets nieuws want onze democratie is gebaseerd op die filosofie.

En ja, achter elk van deze topleiders zal een heel team staan.

Een team van ondersteuners waar de topleider ook samen mee rond de tafel gaat zitten. Om zowel te luisteren als om de visie en de richting te delen. Topleiderschap hoeft dus niet die eenzame leider aan de top te zijn. Maar een leider in de cirkel, omringd door anderen.

Nieuwsgierig naar meer?

Lees dan mijn boek Intuïtief Leiderschap over vrouwelijk leiderschap en leiden vanuit een vrouwelijke energie. Check de knop hieronder voor meer info.

Ik wens je alvast veel inspiratie toe.

Handtekening Christina Absillis